کد مطلب:9563
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:5
با توجه به اختلاف فهم ها و قرائت هاي مجتهدان و مفسران از كجا بدانيم چه تفسير و فهمي درست است؟
اختلاف فهم و برداشت مجتهدان و مفسران بر اساس مقدماتي است كه در اختيار آن ها قرار دارد. بديهي است كه هر مجتهد يا مفسري با اتكا به استدلالي خود، فهم خويش را درست مي داند اما تشخيص اين كه كدام نظر درست و موافق با واقع است، از عهدة افراد غير متخصص خارج است. در اين صورت مقلد بايد به نظر مجتهد خود عمل كند و وظيفه اي بيش از اين ندارد زيرا با چه ملاك و ميزاني مي خواهد نظر درست را كشف كند؟ او كه با مباني فقه واصول آشنا نيست و نمي تواند نظر يك مجتهد را بر نظر ديگري ترجيح دهد. در تفسير نيز چنين است. ما مي توانيم نظريات مختلف مفسران را در مورد آيه اي مطالعه كنيم ولياظهار نظر در مرود آن ها يا اختيار و ترجيح يك نظريه از عهدة ما خارج است چون يك كار تخصصي است كه آشنايي با صرف و نحو و تسلط بر آيات و بررسي احاديث و روايات و آشنايي با
قواعد اصول در جمع بندي بين ايات و تخصيص و مطلقات و تقييد عمومات و غيره را مي طلبد. اينامر دقيقاً مانند بيماري است كه نظريات مختلف پزشكان را دربارة بيماري اش مي شنود.
بديهي است كه مريض نمي تواند درستي يك نظريه را اعلام نمايد. در اين موارد به كارشناس و پزشك حاذق تر رجوع مي كنند و همان را ملاك عمل قرار مي دهند. در معارف ديني نيز چنين است. در حوزة عمل، مقلد به مجتهد خود رجوع مي كند و طبق نظر فقهي ايشان عمل مي نمايد. در حوزة نظري نيز تا وقتي كه به حد تشخيص و تمييز نرسيده، براي همة نظريات احترام قائل است. تشخيص اين كه كدام نظر صحيح يا غلط است، در حوزة صلاحيت عالمان مربوط به آن علوم است.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.